کود پودری (جامد)
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

کودهای جامد چیست؟


کودها هم به صورت جامد و هم به صورت مایع به محصولات زراعی اعمال می شوند. حدود 90 درصد کودها به صورت جامد مصرف می شوند. پرمصرف ترین کودهای معدنی جامد اوره، دی آمونیوم فسفات و کلرید پتاسیم هستند. کود جامد به طور معمول دانه بندی یا پودر می شود.

 

مزایای کود خشک


مزیت اصلی کود گرانول یا کود خشک نداشتن محدودیت زمانی استفاده است. یعنی گیاه قادر به جذب مواد مغذی موردنیاز خود در طول زمان می باشد. کودهای خشک را می توان قبل از کاشت گیاهان با خاک مخلوط کرد. با این که اصلاح خاک به این روش مدتی طول می کشد اما مزیت آن این است که در طولانی مدت باعث افزایش بازدهی کشاورزی می شود. علاوه بر این کودهای خشک ماندگاری بالایی دارند و مدت طولانی قابل استفاده هستند.

 

معایب کود خشک


کشاورزان با استفاده از کود خشک کنترل کمتری بر روی نتیجه مصرف خواهند داشت. به طور مثلا اگر در استفاده از کود زیاده روی شود حذف آن و جلوگیری از مسومیت گیاه کار آسانی نخواهد بود. چرا که کود به صورت مخلوط با خاک وجود دارد و جدا کردن آن عملا امکان پذیر نیست. البته این نکته را هم باید اشاره کنیم که مشکل تنها در صورت استفاده بی رویه از کود بپیش می آید و اگر کود را طبق دستور مصرف نمایید گیاهان به ندرت دچار مسمومیت می شوند.

کود مایع بهتر است یا جامد؟


اگرچه هیچ تفاوتی در مقدار کل مواد مغذی ارائه شده توسط کودهای دانه ای یا مایع برای یک کاربرد خاص گیاهی وجود ندارد، تفاوت هایی وجود دارد: ... مواد مغذی متحرک کمتری مانند فسفر نمی توانند از گرانول جداگانه حاوی آنها به آنها نزدیکتر شوند.

کود پودری چیست؟


کود آلی پودری یک کود خشک است که می تواند برای نتایج طولانی مدت در خاک کار شود. ... این کودها از مواد معدنی گیاهی، حیوانی یا معدنی به دست می آیند. از کودهای ترکیبی مانند کود مخلوط اسیدی تا کودهای منفرد مانند Bat Guano را انتخاب کنید.

 

چگونه از کود جامد استفاده می کنید؟


نکاتی برای استفاده از کود دانه بندی شده بدانیم
در بسترها و حاشیه های گل، کود دانه بندی شده را با دست پخش کنید و سپس آن را در خاک بخراشید.
از پخش کننده مکانیکی در مناطق باز مانند چمنزار استفاده کنید.
همیشه دانه های کود را از روی شاخ و برگ بشویید.
کود دانه بندی شده را با آبیاری بلافاصله پس از مصرف فعال کنید.

 

سه نوع کود اصلی کدامند؟


به طور کلی در بین مواد مورد استفاده در کشاورزی، کود بیشترین کاربرد را دارد. بر اساس فرآیند تولید، تقریباً می توان آن را به سه نوع شیمیایی، آلی و کود زیستی طبقه بندی کرد.

 

مزایای کود جامد


مزایای کود جامد، بسیار زیاد است. برخی از مزایای این نوع از کود ها به شرح زیر است:

ماندگاری بالا
کارآیی بیشتر
قیمت مناسب
صرفه جویی در وقت و هزینه
افزایش سلامتی باغ یا گیاهان
پایداری کود در مقابل سفت شدن
بالا رفتن مقاومت گیاه در برابر آسیب ها
وجود مواد مغذی مرغوب برای رشد درختان، گیاهان و…
بهبود بخشیدن در فرآیند هایی مانند رشد یا ریشه زدن گیاه

 

کود جامد چیست؟


کودهای جامد که به عنوان کودهای دانه ای نیز شناخته می شوند، کودهایی هستند که به صورت خشک شده هستند. ... کودهای جامد عموماً به گونه ای طراحی می شوند که در خاک اصلاح شوند و در مدت زمان معینی به گیاهان رها شوند. این کار با مخلوط کردن خاک با کود انجام می شود تا گیاهان بتوانند به تدریج به آن دسترسی داشته باشند.

 

کود مایع بهتر است یا جامد؟


اگرچه هیچ تفاوتی در مقدار کل مواد مغذی ارائه شده توسط کودهای دانه ای یا مایع برای یک کاربرد خاص گیاهی وجود ندارد، تفاوت هایی وجود دارد: ... مواد مغذی متحرک کمتری مانند فسفر نمی توانند از گرانول جداگانه حاوی آنها به آنها نزدیکتر شوند.


آیا می توانم از کود مایع و گرانول استفاده کنم؟


ما معمولاً استفاده از هر دو را به طور همزمان توصیه نمی کنیم زیرا ممکن است چمن یا باغ شما را با مواد مغذی بیش از حد تغذیه کند. گیاهان فقط به مقدار معینی از مواد مغذی نیاز دارند و استفاده همزمان از هر دو معمولاً در یک زمان بیش از حد است.





:: برچسب‌ها: مسمومیت , مواد مغذی متحرک , آبیاری ,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: